entekhabat01

جدول زمانبندی سال تحصیلی 96/95

  

ارتباط با ما

ارزشیابی کیفی - توصیفی

نکاتی که فکر می کنم یک بار مرور آن جهت نوشتن بازخوردهای پایانی در کارنامه ها باید مورد توجه قرار گیرد: 

📌خیلی خوب:
در صورتی که عملکردهای دانش آموزی در هر درس ، براساس اهداف و انتظارات آن درس و اطلاعات حاصل از منابع و ابزارهایی که در سنجش و ارزشیابی او در آن درس مورد استفاده قرار گرفته اند، نشان دهنده دستیابی به هدف ماده درسی با حداقل نقص و تسلط کامل وی بر فرایند و نتیجه یادگیری خوددو توانایی به کارگیری آموخته ها در موقعیت های جدید و غیر تکراری باشد، رتبه (سطح دستیابی ) خیلی خوب تعلق می گیرد.

📌 خوب:
در صورتی که عملکردهای دانش آموزی در هر درس ، براساس اهداف و انتظارات آن درس و اطلاعات حاصل از منابع و ابزارهایی که در سنجش و ارزشیابی او در آن درس مورد استفاده قرار گرفته اند، نشان دهنده دستیابی به هدف ماده درسی با نقائص اندک  و آگاهی  وی بر فرایند و نتیجه یادگیری خوددو توانایی به کارگیری آموخته ها در موقعیت های جدید  باشد، رتبه (سطح دستیابی )  خوب تعلق می گیرد.

📌 قابل قبول
در صورتی که عملکردهای دانش آموزی در هر درس ، براساس اهداف و انتظارات آن درس و اطلاعات حاصل از منابع و ابزارهایی که در سنجش و ارزشیابی او در آن درس مورد استفاده قرار گرفته اند، نشان دهنده دستیابی به هدف ماده درسی با نقائصی کمتر از انکه مانع یادگیری های موفقیت های بعدی و به کار گیری آموخته ها در موقعیت های مشابه  باشد رتبه (سطح دستیابی )  قابل قبول تعلق می گیرد.

 📌نیازمند به آموزش و تلاش بیشتر:
در صورتی که عملکردهای دانش آموزی در هر درس ، براساس اهداف و انتظارات آن درس و اطلاعات حاصل از منابع و ابزارهایی که در سنجش و ارزشیابی او در آن درس مورد استفاده قرار گرفته اند، نشان دهنده دستیابی به هدف ماده درسی با نقائصی که مانع یادگیری های   موفقیت های بعدی وی باشد رتبه (سطح دستیابی ) نیازمند به آموزش و تلاش بیشتر تعلق می گیرد.

 📌نیازمند به آموزش و تلاش مجدد در شهریور ماه:
در صورتی که عملکردهای دانش آموزی در هر درس ، براساس اهداف و انتظارات آن درس و اطلاعات حاصل از منابع و ابزارهایی که در سنجش و ارزشیابی او در آن درس مورد استفاده قرار گرفته اند، نشان دهنده دستیابی به هدف ماده درسی با نقائصی که مانع یادگیری های   موفقیت های بعدی وی باشد رتبه (سطح دستیابی ) نیازمند به آموزش و تلاش مجدد در شهریور ماه تعلق می گیرد.

علل بد خطّی و راهکارهای آن در مقطع ابتدایی

این سوال پیش می آید که چه عللی می تواند در بد خطّ بودن دانش آموزان ابتدایی بویژه در پایه اوّل ابتدایی موثر بوده باشد؟

در پاسخ به چنین سوالی، چنانچه  مستحضر هستید و عملاً تجربه نشان داده است اگر نوآموزِ کلاس اوّل ابتدایی قبل از ورود به دبستان ، در پیش دبستانی،کودکستان و مهد کودک از وسایل نوشتاری مثل ماژیک،مداد شمعی، و آبرنگ و ... در نقّاشی و طرّاحی کردن و همچنین از خودکار ، روان نویس و مداد فشاری و...در نوشتن استفاده نماید منجر به بدخطّی ِ دانش آموز می شود چون  در استفاده از وسایل فوق الذکر عضلات دست دانش آموز تقویت نمی شود . و کانون دید چشم ها با حرکات دست همخوانی نخواهد داشت و در نتیجه بد خطّی در نوشته ها کاملاً قابل مشاهده خواهد بود برای تقویت عضلات دست و رفع زود خسته شدن اودر نوشتن، در طول سال تحصیلی کاملا قابل مشاهده خواهد بود،در این حالت بازی با  خمیر بازی، بهترین وسیله برای تقویت عضلات دست  دانش آموزان کلاس اوّل ابتدایی به عنوان راهکار معرفی می شود .
-      لذا برای درمان بدخطّی در دانش آموزان سا ل اوّلی ابتدایی  راهکار دوّم این که : والدین محترم و همکاران گرامی لطفاً عنایت داشته باشند که فرزنددلبندتان و دانش آموزان عزیز خود را به استفاده از مدادهای معمولیHP در نوشتن و همچنین استفاده از مداد رنگی های معمولی در امورات نقّاشی و  مخصوصا در انجام تکالیف کتاب ریاضی اوّل ابتدا یی تشویق و ترغیب نمایند .
اگر دانش آموزان با مداد معمولی  HPتمرین و تکرار نمایند حتماً عضلات دستشان تقویت می شود. حرکات چشم ها و دست با عبارت مورد نظر همخوانی پیدا خواهد کرد و موقع نوشتن زیر نویس ها ، تکالیف ریاضی ونقّاشی کردن و همچنین  در دیکته (املاء نویسی)زود خسته نخواهد بود .
چون مدادهای معمولیHP مثل روان نویس ها ، خودکار و ماژیک حرکت شتابی ندارند و مداد در رو ی کاغذاصطحکاک ایجاد می کند لذا این کُند حرکت کردن در مقایسه با روان نویسی ، فرصت منعتنمی خواهد بود که دانش آموز ، آرام  وبا دقّت و خوش خطّ بنویسد و همچنین به مواردی چون توجه به روی خطّ زمینه ، بالا و پایین خطّ زمینه بیشتر دقّت می کند و در نتیجه صحیح نویسی، درست و خوش خطّی را به دنبال خواهد داشت و این روشی پیش نیاز دیکته(املاء نویسی)، تلفظ درست کلمات و خوب دیدن شکل کلمات و آسان و روان خوانی مطالب در آینده کمک شایانی در پی خواهد داشت .

-      لذا از همکاران گرامی ، بویژه از والدین محترم دانش آموزان اوّل ابتدایی درخواست می شود در نوشتن تکالیف و زیر نویس های کتاب (نوشتاری )اوّل ابتدایی به نقطه ی شروع و خاتمه ی فلش ها توجه مضاعف داشته باشند و دانش آموزان و فرزند دلبندشان را نیز راهنمایی فرمایند تا ضمن دقّت به نمونه ی نوشته شده در کتاب"بنویسیم" توجه کرده و سپس شروع و خاتمه ی فلش را به شما توضیح دهد و آن گاه به سطر اوّل کتاب که کم رنگ چاپ شده است توجه نموده و سطر اوّل را مثل نمونه ی پر رنگ  کرده و از سمت راست به چپ با دقّت و با حوصله مثل حرکت فلش ها پر رنگ کند و بعد از سطر دوّم شروع کرده و زیر هر کدام از نوشته های سطر بالایی به ترتیب از راست به چپ بنویسد. همیشه باید نوشتن از سمت راست به چپ ، زیر هم بوده و  نوشتن سطر به سطر  از بالا به پایین باشد که رعایت این موارد در آیند ه  اهمّیت بسزایی دارد.
      نقش والدین محترم در کمک به  فرزندشان در انجام تکالیف صرفاً نقش راهنماست و فقط راهنمایی فرمایید که ، چگونه بنویسد ،آن وقّت کودک خودش کشف می کند ، می نویسد ، پاک می کند و سرانجام یاد می گیرد. لطفاً اعتماد به نفس را در کودکان خود تقویت نمایید . اگر برای فرزندتان راهنمای خوبی باشید به یقیین می دانم که فرزندتان هر نوشته را  درست ، صحیح و خوش خطّ خواهد نوشت.
-      سفارش مهّم این که : پیشرفت فرزندتان را با روزِ گذشته اش مقایسه کرده و تشویق فرمایید به هیچ وجه و تحت هر عنوان دیگر پیشرفت فرزندتان را با همسالان و همکلاسی هایش مقایسه نفرمایید.

نشانه های ضعف دانش آموزان در درس دیکته

1 - به علت اينكه مفهوم كلمه را نمي فهند يا قبلا نفهمييده اندآنرا درست نمي نويسيد.

 2 – كلمات از جانب معلم درست تلف تلفظ نمي شود(آموزشي)

3 – دانش آموزان هنگام نوشتن ديكته كلمات را تكرار و هجي ميكند(دقت)

4 –وجود نقص شنوايي در برخي از دانش آموزان در هنگام نوشتن املا وبي خبري معلم از وجود اين نقص باعث مي شود بعضي از كلمات را جا مي اندازد يا از كلاس عقب ميافتد(حافظه شنوا يي –حساسيت شنوايي)

5 – به علت كمبود فضاي آموزشي و كمبود ميز و نيمكت دا نش آموزان در اثرخستگي ودرست نشيدن كلمات را غلط مي نويسيد 0 (آموزشي)

6 – متناسب نبودن متن ديكته از نظر(كميت و مقدا ر) با سن پا يه تحصيلي آنان باعث مي شود دانش آموزان بعد از نوشتن مقداري ا زآن خسته شوند و غلط نويسي آغاز مي گر دد.(آموزشي)

7 – در بعضي اوقات دانش آموزان به علت مشكلات رواني هنگام نو شتن ديكته  در افكار خود غو طه ور مي شوند  و از نوشتن باز مي مانند0

8  - وجود حروف هم صدا در ادبيات فا رسي مانند (ص-ث-س)

9 – تند گفته شدن ديكته ا ز سوي  معلم باعث خستگي وكم شدن دقت در دانش آموزان مي گردد.

10 – ضعف درمهارتهاي حركتي (نارسا نويسي) – بيقراري و تند خويي – خطا د رادراك بصري حروف (حافظه ديداري )- فقر آموزش و عدم تسلط معلم به شيوه هاي آموزشي مطلوب در هنگام تعليم نوشتن نشناختن حروف و قوائد نوشتن توسط دانش آموزان نداشتن تمرين لازم و كافي براي نوشتن املا خود مي تواند موجب ضعف و نارسايي فراگير در كسب مهارت نوشتن مي شود .

انواع اشكالات موجود در دكيته دانش آوزان را پس از تجربه و تحليل مي توان به دو گرو طبقه بندي كرد. يك گروه از اشكالات به مشكلات آموزشي مربوط هستند و از طريق روش تدريس مي توان حل كرد و گروه ديگر را از طريق تمرينهاي خاصي كه مي توان به جاي رو نويسي هاي معمول در مدارس در نظر گرفت تا ضمن جلوگيري از هدر رفتن وقت و استعداد دانش آموزان در برطرف كردن اشكالات ديكته بسيار موثر است

املا و راههای تقویت آن

املا و راههای تقویت آن
املا واژه ای است عربی و معنای آن نوشتن مطلبی است که دیگری بگوید یـا بخـوانـد . درس املا در بـرنـامـه آمـوزشـی دوره ابتدایی اهداف زیر را در بر می گیرد.
1- آموزش صورت صحیح نوشتاری کلمه ها و جمله های زبان فارسی
2- تشخیص اشکالات املایی دانش آموزان و رفع آنها
3- تمرین آموخته های نوشتاری دانش آموزان در رونویسی.
بدیهی است با نوشتاری که با غلط های املایی همراه باشد ارتباط زبانی بین افراد جامعه بخوبی برقرار نمی شود . بنابراین , لزوم توجه به این درس کاملاً روشـن اسـت عـلاوه بـر اهـداف فـوق , امـلا نـویسی , دانـش آمـوزان را یـاری می کند تا مهارت های خود را در زمینه های زیر تقویت نمایند 

1- گوش دادن با دقت
2- تمرکز و توجه داشتن به گفتار گوینده ( معلم )
3- آمادگی لازم برای گذر از رونویسی ( نوشتن غیرفعال ) جمله نویسی و انشا (نوشتن فعال)

نکات برجسته روش آموزش املای فارسی :
1- توجه بیشتر به وجه آموزشی درس املا نسبت به وجه آزمونی آن
2- انعطاف پذیری در انتخاب تمرینات  در هر جلسه املا
3- توجه به کلمات به عنوان عناصر سازنده جمله های زبانی
4- ارتباط زنجیر وار املاهای اخذ شده در جلسات گوناگون

🌹معیارهای ارزشیابی
عناصر دیگر روش آموزش املا را به صورت زیر هم میتوان مرحله بندی کرد :
گام اول, انتخاب متن املا  و نوشتن آن روی تخته سیاه و خواندن آن
گام دوم , قرائت املا توسط معلم و نوشتن آن توسط دانش آموزان
گام سوم , تصحیح گروهی املاها و تهیه فهرست خطاهای املایی
گام چهارم , تمرینات متنوع با توجه به اولویت بندی اشکالات املایی استخراج شده.
🍀گام اول , انتخاب متن :
در انتخاب متن املا به موارد زیر توجه شود :
- متن مورد نظر حاوی جمله باشد و از انتخاب کلمه به تنهایی خودداری شود.
- کلمات سـازنـده جمـلات متـن از حـروفـی تشکیل شده باشند که قبلاً تدریس شده اند.
- کلمات خارج از متن کتاب های درسی , از 20 درصد کل کلمات بیشتر نباشد.
- علاوه بر جملات موجود در کتاب های درسی , با استفاده از کلمات خوانده شده , جملات دیگری هم در نظر گرفته شوند .
- در هر جلسه از کلماتی که در جلسات قبلی برای دانش آموزان مشکل بوده اند نیز استفاده شود تا بتوان درجه پیشرفت شاگردان را اندازه گیری کرد.
🍀گام دوم
معلم متن املا را از روی تابلو پاک کرده , پس از آماده شدن دانش آموزان , آن را با صدایی بلند و لحنی شمرده و حداکثر تا دو بار قرائت می کند . البته هنگام قرائت متن املا از خواندن کلمه به کلمه خودداری کرده , متن را به صورت گروههای اسمی و فعلی یا جمله کامل قرائت می کند تا دانش آموزان با بافت جمله و معنای آن آشنا شوند . متن املا را با سرعت مناسب تکرار می کند تا کند نویسان هم , اشکالات خود را بر طرف نماند .
🍀گام سوم
این گام با مشارکت کامل دانش آموزان انجام می شود و معلم بدون اشاره به نام آنان تک تک املا ها را بررسی و مشکلات را استخراج می کند . به این ترتیب که معلم املای اولین دانش آموز را در دست می گیرد و به کمک دانش آموز کلمات یاد شده را رونویسی می کند. سپس املای دومین , سومین و .... در دست می گیرد و به کمک همان دانش آموز یا دانش آموز دیگری , صورت صحیح غلط های املایی را روی تابلو ثبت می کند . البته هر جا که غلط ها تکراری بودند جلوی اولین مورد آن یک علامت ( مثلاً * ) می زند . در پایان با شمردن غلط ها , اشکالات املایی دانش آموزان را اولویت بندی می کند .
🍀گام چهارم
در ایـن گام معلـم با توجه به مهمترین و پر تعداد ترین اشکالات املایی دانش آموزان با بکار گیری انواع تمریناتح حرف نویسی و کلمه نویسی و همچنین تمرینات کلمه سازی و جمله سازی به تقویت توان نوشتاری دانش آموزان می پردازد .
 

پیشنهادهایی برای مدیریت مربوط به کلاس درس

پیشنهادهایی برای مدیریت مربوط به کلاس درس: 

1) مسولیت ها را واگذار کردن 

2) وقت شناس بودن 

3) به جای واکنش دادن ، عمل کردن 

4) ترغیب و تشویق عمل انجام شده به جای ستایش و تمجید از فرد انجام دهنده 

5) نتایج تکالیف و امتحانات را زود اعلام کردن 

6) ارتباط چشمی را دست کم نگرفتن 

7) پیش از شروع درس حواس دانش آموزان را متمرکز کردن 

8) توجه به کار گروهی کردن و ایجاد حس در گروه بودن 

9) فرصت تفکر به دانش آموز دادن 

10) استفاده از واژه ((ما)) به جای ((تو)) 

منبع: الفبای مدیریت کلاسی  

نویسنده: روبرت تی . تابر 

ترجمه: محمدرضا سرکار آرانی

انواع املا

املا ی بدون نقطه: متن درسی تهیه و نقطه هایشان راحذف کرده، بچه ها نقطه گذاری کنن


املای موریانه ای: نشانه های مهم بعضی کلمات حذف بچه ها با مداد قرمز نشانه گذاری کنن

املای زنجیره ای: روز قبل میخواهیم پنج تا درس و با دقت بخوانند، کلمه های ان را بخاطربسپارند، بعد یه زنجیر میگه معلم روی تخته یه بیضی  بکشن یه کلمه از همون درسها داخلش مینویسه بچه ها باید براساس حرف اخر هر کلمه زنجیرهای دیگه رو اضافه کنن، هرکی بیشترزنجیر کشید امتیازبیشتری داره

املای خوشه ای: بچه ها وسط دفتر یه دایره ی بزرگ بکشن مثه دانه ی گندم معلم یه کلمه بنویسد داخل دایره بچه ها خوشه ای  کلمه هایی که به حرف اخر میخورد و بنویسند

املای کامل کردنی: متن درسی اماده کلمه های مهم راحذف کنیم  اونا کامل کنن

املای جشنواره کلمات: مثلا بچه ها درس چوپان درست کار و باز کنید یه کلمه که برا املا مهمه به ذهن بسپارید حالا دفتر املا رو باز کنید به صورت پهنا بگذارید دور تا دو ر برگه را نقاشی کنید یا رنگ کنید ،خوشگلش کنید  حالا کلمه ای و که انتخاب کردید بنویسید وسط بعدکه نوشت بیایند نشان همه بدهند و روی تابلو بنویسن بعد میگیم کلمه های دوستاشونو دورتادورکلمه ی خودشان بنویسن میشه جشن کلمه ها😊

املای بروبخوان و بنویس: متنهای مختلف درحد 5خط اماده  و به دیوار نماز خانه چسبانده هر گروه برود بنشیند دومتر فاصله داشته باشد فقط یک نفر حق داره بنویسه هم گروهی ها برن بخونن و بیان بگن اون بنویسه

 
املای جدولی:از قبل چند درس بخوانند معلم بگوید دفتر خود را به پهنا بگذارید  معلم یه جدول بکشه داخلش مثلا بنویسه کلمه هایی که با ع شروع میشن یاکلمه هایی که  ص دارن


املای نشانه گیری: کلمه های مهم را نوشت به بچه ها توپ ژله ای بدیم بزنن به اون کلمه ای که خواستیم

املای فضایی: کلمه ای بگیم روی هوا بنویسن

املای لب خوانی: معلم بدون صدا کلمه بگه بچه ها بنویسن

املای لمسی: روی کمر دوستاشون کلمه بنویسن دوستاشون داخل دفتربنویسن

املای با علطهای املایی : معلم متن علط بنویسد بدهد بچه ها درست کنن

املای بادکنکی: معلم بگوید بجه ها بادکنک بیارن کلمه های سخت یه درس و با ماژیک بنویسن، بعد برن روی حیاط بندازن بالا

آموزش نماز

آموزش نماز

 

 

 شروع نماز

 تکبيرة الاحرام

"نماز" با گفتن "الله اکبر" آغاز مي شود، گفتن "الله اکبر" در آغاز نماز به معناي جدايي از غير خدا و پيوستن به اوست.اعلام بزرگي پروردگار و دوري جستن از تمام قدرتهاي دروغين است.

با اين تکبير به حريم نماز وارد مي شويم و برخي کارها بر ما حرام مي شود.هنگامي که نماز را شروع مي کنيم بايد متوجه باشيم که چه نمازی را مي خوانيم؛ مثلا نماز ظهر است يا عصر و آن را تنها براي اطاعت فرمان خداوند بجا آوريم که اين همان "نيت" است و از اجزای اصلي نماز به شمار مي آيد.

هنگام گفتن "الله اکبر" مستحب است، دستها را تا مقابل گوشها بالا ببريم.پس از گفتن "الله اکبر" سوره حمد را مي خوانيم:

 بسم الله الرحمن الرحيم

 (الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ)

 پس از سوره حمد، يک سوره ديگر از قرآن را مي خوانيم به عنوان نمونه، مي توان سوره توحيد را خواند:سوره توحيد 

 

برای خواندن ادامه ی متن روی ادامه مطلب کلیک نمایید .

ادامه نوشته

اقتضای طبیعت

اقتـضای طبیـعت 

 

 

مردی  عقربی را دید که در آب برای نجات خویش دست و پا میزند ...
مرد به قصد کمک دستش را به طرف عقرب دراز کرد اما عقرب تلاش کرد تا نیشش بزند !
با این وجود مرد هنوز تلاش میکرد تا عقرب را از آب بیرون بیاورد اما عقرب دوباره سعی کرد او را نیش بزند !
مردی در آن نزدیکی به او گفت : چرا از نجات عقربی که مدام نیش میزند دست نمیکشی ؟!
مرد گفت : عقرب به اقتضای طبیعتش نیش میزند. طبیعت عقرب نیش زدن است و طبیعت من عشق ورزیدن ...
چرا باید از طبیعت خود که عشق ورزیدن است فقط به علت این که طبیعت عقرب نیش زدن است دست بکشم ؟!
هیچگاه از عشق ورزیدن دست نکش همیشه خوب باش حتی اگر اطرافیانت نیشت بزنند ...

 

چک لیست

باسلام و عرض خسته نباشید بابت زحمات بی دریغ همکاران ساعی و زحمتکش   

جهت دانلود نمونه چکلیست های کلیه دروس پایه ششم روی ادامه مطلب کلیک نمایید  

ادامه نوشته

ابزارهای ارزشیابی توصیفی

ابزارهای ارزشیابی توصیفی 

۱) پوشه کار: ابزاری است، که از مجموعه نمونه کارهای دانش آموزان، به صورت فردی یا گروهی تهیه می شود و نشان دهنده تلاش و پیشرفت آنها در یک زمینه خاص و برای مدت زمان مشخصی است. محتوای آن با همکاری معلم و دانش آموز به صورت آگاهانه و هدفمند انتخاب و سازماندهی می شود و معلم به طور مستمر آن را مورد ارزیابی قرار داده و بازخورد لازم را برای رفع اشکالات یادگیری به دانش آموز ارائه می دهد.

۲) آزمون عملکردی: آزمون عملکردی از فعالیت ها و عملکرد واقعی دانش آموز، ارزشیابی به عمل می آورد تا دانش آموز آنچه را که از مهارت و دانش کسب کرده است، در عمل از خود بروز دهد. آزمون های عملکردی، فرآیندها و فرآورده های یادگیری را به طور مستقیم می سنجد و از آنجا که این آزمون ها با مهارت سر و کار دارند، به معلم کمک می کند، تا از مهارت ها و میزان درک و فهم دانش آموزان اطلاع داشته باشد.

۳) چک لیست: عبارت است از مجموعه ای از نشانه ها و شواهد، که به یک انتظار یا انتظارات خاصی مربوط می شوند. معلم براساس تشخیص خود، چک لیست ها را برای مواد درسی و اهداف مختلف تهیه و اجرا می کند. چک لیست ها باید ساده و محدود باشند و بهتر است زمانی که دانش آموزان در کلاس، در حال فعالیت های یادگیری هستند، اجرا شود، تا روند پیشرفت آنان را نشان دهد.

۴) واقعه نگاری: واقعه نگاری عبارت است از توصیف عینی از رفتار دانش آموز در یک موقعیت خاص و تفسیر آن موقعیت توسط مشاهده کننده ای که آن را ثبت کرده است. گزارش واقعه نگاری باید دارای تاریخ، توصیف واقعی رویداد و تفسیر آن باشد. این ابزار بر خلاف چک لیست ها به صورت منظم مورد استفاده قرار نمی گیرد و عمدتاً رفتارها و فعالیت های خاص دانش آموزان را در بر می گیرد.

۵) خودسنجی و همسال سنجی: خودسنجی عبارت است از ارزشیابی فرد از عملکرد فعالیت های یادگیری خودش و همسال سنجی عبارت است از ارزشیابی دانش آموز از عملکرد و فعالیت های یادگیری همسالانش. هدف اساسی این دو روش، ایجاد احساس مسئولیت بیشتر به یادگیری خود و همسالان است.

۶) آزمون های مداد کاغذی: این آزمون ها بنا به نظر معلم در برخی از دروس مانند ریاضی اجرا می شود و باید به گونه ای طراحی شود، که دانش آموز احساس نگرانی و اضطراب نداشته باشد.

اجرای این آزمون ها همانند اجرای تکالیف کلاسی است. معلم باید در ارزیابی این آزمون ها، به دانش آموزان بازخورد توصیفی ارائه دهد و از دادن هرگونه نمره یا رتبه، بپرهیزد.

۷) تکالیف درسی: تکالیف درسی یکی از ابزارهای مهم ارزشیابی توصیفی است. اگر معلم در ارائه و بررسی تکالیف درسی، مدیریت خوبی داشته باشد، این ابزار می تواند عملکرد و فعالیت درسی دانش آموزان را به خوبی مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد.

روش ارزیابی تکالیف درسی، همان روش ارائه بازخورد توصیفی است. اظهار نظر معلم در بررسی تکالیف درسی بر کیفیت کار دانش آموز می افزاید، بدین معنی که ضعف و قوت کار دانش آموز آشکار می شود، این امر به او کمک می کند تا کارایی و کیفیت فعالیت خود را بیشتر و بهتر کند.

فرمولهای ریاضی ششم

فرمول اعداد مثلثی

فرمول عدد n ام مثلثی بصورت زیر می باشد:

فرمول عددهای مثلثیwww.riazisheshom.ir

 

 

 

 


 

مثال : چهارمین عدد مثلثی را با فرمول بدست آورید:

باید در فرمول بجای n عدد ۴ را قرار دهیم

چهارمین عدد مثلثی http://www.riazisheshom.ir/

 

 

 

 


مثال : درالگوی عددهای مثلثی , شکل ۹۵ از چند دایره

درست شده است؟

 

 شکل عدد مثلثی چهارم www.riazisheshom.ir

چهارمین عدد مثلثی www.riazisheshom.ir
شکل چهارم
 شکل عدد مثلثی سومwww.riazisheshom.ir
سومین عدد مثلثی www.riazisheshom.ir
شکل سوم
 شکل عدد مثلثی دوم www.riazisheshom.ir
دومین عدد مثلثی www.riazisheshom.ir
شکل دوم
 شکل عدد مثلثی اولwww.riazisheshom.ir
اولین عدد مثلثی www.riazisheshom.ir
شکل اول

 

باید در فرمول بجای n عدد ۹۵ را قرار دهیم

 عددهای مثلثیwww.riazisheshom.ir عددهای مثلثیwww.riazisheshom.ir عددهای مثلثیwww.riazisheshom.irعددهای مثلثیwww.riazisheshom.ir

 

تعداد پاره خط ها و نیم خط ها

1-هرگاه چند نقطه‏ ی متمایز(جدا از هم)،بر روی یک خط راست باشند تعداد پاره خط ها از فرمول زیر به دست می آید.

2 ÷ (تعداد فاصله ها × تعداد نقطه ها ) = تعداد پاره خط ها

توجه : تعداد فاصله‏ ها همیشه یکی کم‏تر از تعداد نقطه‏ ها است.

2- هرگاه چند نقطه‏ ی متمایز،بر روی خط راست باشند، تعداد نیم خط‏ها از فرمول زیر،به دست می آید.

2 × تعداد نقطه‏ ها = تعداد نیم خط‏ها

3- هرگاه چند نقطه‏ ی متمایز، برروی یک نیم خط باشند،تعداد نیم خط‏ها مانند مثال زیر به دست می‏آید.

مثال: برروی یک نیم خط،هفت نقطه‏ ی متمایز وجود دارد چند نیم خط، در شکل وجود دارد؟

پس (8 = 1 + 7 ) نقطه داریم یعنی 8 نیم خط خواهیم داشت.

4- هرگاه چند نقطه ‏ی متمایز، برروی یک پاره خط باشند نیم خطی، درشکل وجود ندارد.

برش و قسمت:

وقتی می خواهیم یک قطعه یا جسمی رشته مانند را به قسمت های مساوی ویا نامساوی تقسیم کنیم همیشه تعداد قسمت‏ها یکی بیش‏تر از تعداد برش‏ها است.

مثال: یک آهنگر , میله ای به طول 12 متر را به چهار قسمت تقسیم کرد او برای این کار چند برش زده است؟

برش                3 = 1 – 4 (قسمت)

مجموع و اختلاف:

هرگاه مجموع دو عدد و اختلاف آن دو عدد را به ما بدهند و آن دو عدد را از ما بخواهند، از دو راه زیر به دست می‏آید.

1-اگر مجموع واختلاف را از هم کم کرده،بر2 تقسیم کنیم عدد کوچک‏تر به دست می‏آید.

2- اگر مجموع واختلاف را با هم جمع کرده،بر2 تقسیم کنیم عدد بزرگ‏تربه دست می‏آید.

تعداد یک رقم در یک مجموعه‏ ی اعداد متوالی

1-از عدد1 تا 99 از همه‏ ی رقم‏ها 20 تا داریم به جز رقم(صفر)،که از آن 9 تا داریم.

2-از عدد 100تا 199 از همه ‏ی رقم‏ها 20تا داریم به جز رقم(یک)،که از آن 120 تا داریم.

3- از عدد 200تا 299 از همه‏ ی رقم‏ها 20تا داریم به جز رقم(دو)،که از آن 120 تا داریم و ...

تعداد اعداد

در مجموعه اعداد طبیعی (از یک شروع می‏شود)تعداد اعداد یک رقمی9 تا،اعداد دو رقمی 90تا،اعداد سه رقمی 900تا،اعداد چهاررقمی 9000 تاو... می باشد.

تعیین تعداد عددهای صحیح یک مجموعه‏ ی اعداد متوالی

1-اگر تعداداعداد،از عدد اولی تا عدد آخری مورد نظر باشد از فرمول زیر،استفاده می‏شود.

1 + (عدد اولی – عدد آخری) = تعداد اعداد

مثال: از عدد27 تا عدد 1027 چند عدد صحیح (عددی که کسری و اعشاری نباشد) وجود دارد؟                 

تعداد اعداد   1001 = 1+(27 – 1027 )

 2-اگر تعداد اعداد،بین دو عدد اولی و آخری مورد نظر باشد از فرمول زیر،استفاده می‏شود.

1 – ( عدد اولی – عدد آخری) = تعداد اعداد

3- اگر تعداد اعداد زوج و یا فرد یک مجموعه‏ ی اعداد متوالی مورد نظر باشد از فرمول‏های زیر استفاده می‏شود.

1+ 2÷(کوچک‏ترین عدد زوج – بزرگ‏ترین عدد زوج) = تعداد اعداد زوج

1 + 2÷(کوچک‏ترین عدد فرد – بزرگ‏ترین عدد فرد) = تعداد اعداد فرد

مثال: از عدد 45تا 158چند عدد زوج وچند عدد فرد وجود دارد؟

57= 1 + 2 ÷ (46 – 158 ) = تعداد اعداد زوج

57 = 1 + 2 ÷ ( 45 – 157 )= تعداد اعداد فرد

مجموع اعداد صحیح متوالی

1-برای محاسبه‏ ی مجموع اعداد صحیح متوالی،از فرمول زیر استفاده می‏شود.

2 ÷ (تعداد اعداد × مجموع عدد اولی وعدد آخری ) = مجموع اعداد صحیح متوالی

مثال: محموع اعداد صحیح از 1 تا 100 را به دست آورید؟

مجموع اعداد           5050 = 2 ÷ 100( × (100 + 1 ))

2- برای محاسبه مجموع اعداد صحیح فرد متوالی که از عدد(یک) شروع  

می‏شوند ویا مجموع اعداد صحیح زوج متوالی‏ که‏ ازعدد(دو)شروع می‏شوند

علاوه بر فرمول قبلی،می‏توانیم از فرمول های زیر استفاده کنیم.

                تعداد اعداد × تعداد اعداد = مجموع اعداد صحیح فرد متوالی

       (1 + تعداد اعداد) × تعداد اعداد = مجموع اعداد صحیح زوج متوالی

مثال: مجموع اعداد صحیح زوج و مجموع اعداد صحیح فرد متوالی از 1 تا100 را به دست آورید؟

از 1 تا 100 ، 50تا فرد و 50 تا زوج هستند.

2500 = 50 × 50 = تعداد اعداد صحیح فرد متوالی

2550 = 51 × 50 = تعداد اعداد صحیح زوج متوالی

عدد وسطی

هرگاه مجموع چند عدد صحیح متوالی (با فاصله های یکسان) را بدهند و آن اعداد را بخواهند ،مجموع آن اعداد را بر تعدادشان تقسیم کرده،عدد وسطی به دست می‏آید.

1- اگر تعداد اعدادفرد باشد مانندمثال زیر عمل،می کنیم.

مثال: مجموع 5 عدد صحیح متوالی 75 می‏باشدکوچک‏ترین عدد را به دست آورید؟                                    

عدد وسطی                           15 = 5 ÷ 75

75 = 17 + 16 + 15 + 14 + 13

2- اگر تعداد اعداد زوج باشد مانند مثال زیر عمل می کنیم.

مثال: مجموع 6 عدد صحیح فرد متوالی 96 می باشد بزرگ ترین عدد را به دست آورید؟           

عدد وسطی               16 = 6  ÷ 96

رقم یکان

1- هرگاه چند عدد زوج را با هم جمع کنیم رقم یکان حاصل جمع،حتماً زوج خواهد شد.

2- هرگاه چند عدد فرد را با هم جمع کنیم رقم یکان حاصل جمع،ممکن است زوج باشد یا فرد.

اگر تعداد اعداد،فرد باشد رقم یکان حاصل جمع،فرد می‏شود و بلعکس

3-هرگاه عدد زوجی را هرچند بار در خودش ضرب کنیم رقم یکان حاصل ضرب،حتماً زوج خواهد بود.

 

کسر بین دو کسر

برای نوشتن کسر بین دو کسر،کافی است صورت‏ها را با هم و مخرج‏ها را نیز را باهم جمع کرد به مثال زیر توجه کنید.

سه کسر بین دو کسر  نوشته شده است.

بخش پذیری

بخش پذیری بر 11 : از سمت چپ شروع می کنیم و ارقام را یکی در میان با هم جمع می کنیم و بعد حاصل را از هم کم می‏کنیم و حاصل تفریق را بر 11 تقسیم می‏کنیم،اگر باقی مانده صفر شود بر 11 بخش پذیر است.

مثال: آیا عدد 32121456 بر 11 بخش‏پذیر است؟

تقسیم کسرها:

تقسیم کسر‏ها را به سه روش زیر، می توانیم انجام دهیم.

1- اگر مخرج‏ها مساوی باشند از مخرج‏ها صرف نظر کرده صورت کسر اول را بر صورت کسر دوم تقسیم می‏کنیم.

اما اگر مخرج‏ها مساوی نباشند مخرج مشترک گرفته و مخرج‏ها را مساوی می‏کنیم سپس صورت کسر اول را بر صورت کسر دوم تقسیم می‏کنیم.

2- کسر اول را نوشته، علامت تقسیم را به ضرب تبدیل کرده و سپس کسر دوم را معکوس می کنیم و عمل ضرب را انجام می دهیم.

3- دور در دور و نزدیک در نزدیک: از این روش، فقط در مواقعی که لازم باشد استفاده می کنیم.

نسبت و تناسب :

1- تناسب زمانی : در این نوع تناسب، زمان تغییری نمی کند.

مثال : اگر 4 پیراهن روی طناب در مدت زمان یک ساعت خشک شوند 8 پیراهن در همان شرایط در همان یک ساعت خشک می شود.

2- تناسب مستقیم : اگر قیمت یک تخم مرغ 100 تومان باشد 5 تخم مرغ 500 تومان می شود یعنی با افزایش تعداد تخم مرغ ها، قیمت خرید تخم مرغ ها نیز به همان نسبت افزایش می یابد.

3- تناسب معکوس : گاهی اوقات کمیت ها با هم نسبت عکس دارند یعنی هرچه یکی را زیاد کنیم به همان نسبت ، دیگری هم کم می شود. در این حالت می گوییم تناسب معکوس است. مثلاً اگر2 کارگر، کاری را در مدّت 6 روز انجام می دهند ،4 کارگر، همان کار را در مدت 3 روز انجام می دهند.

زاویه‏ ی بین دو عقربه‏ ی ساعت شمار و دقیقه شمار:

برای محاسیه زاویه‏ ی بین دو عقربه‏ ی ساعت شمار و دقیقه شمار ، مقدار ساعت را در عدد 30 ضرب کرده، مقدار دقیقه را در عدد5/5 ضرب کرده، عدد کوچک تر را از عدد بزرگ تر کم می کنیم. در صورتی که جواب به دست آمده از 180 درجه بیش‏تر باشد آن را از 360 کم می کنیم.

مثال: زاویه ای که دو عقربه ی ساعت شمار و دقیقه شمار در ساعت 1:50 می سازند چند درجه است؟

زاویه‏ ی بین دو عقربه  

 

مجموع زوایای داخلی چند ضلعی ها:

برای این که مجموع زاویه های داخلی هر چند ضلعی رامحاسبه کنیم ، تعداد ضلع ها را منهای 2 نموده ، در 180 ضرب می کنیم.

180 × (2 – تعداد ضلع ها ) = مجموع زاویه های داخلی

مثال : مجموع زاویه های داخلی یک 5 ضلعی را به دست آورید؟

درجه 540 = 180× (2 – 5 ) : پنج ضلعی

 مجموع زوایای داخلی چند ضلعی ها:

تعداد قطرهای چندضلعی ها:

از تعداد ضلع ها، 3 تا کم کرده، جواب را در تعداد ضلع ها ضرب کرده و سپس جواب را بر 2 تقسیم می کنیم.

2÷ تعداد ضلع ها × ( 3 -  تعداد ضلع ها ) = تعداد قطرها

از هر راس چند ضلعی به اندازه‏ی (3- تعدا ضلع ها ) قطر می گذرد. مثلا از یک راس چهار ضلعی ( 1= 3 – 4) یک قطر می گذرد.

مثال : یک شش ضلعی چند قطر دارد؟

تعداد قطرها          9= 2 ÷ 6 × ( 3 – 6 )

 

تعداد زاویه ها:

هرگاه در چند زاویه ی مجاور که دارای راس مشترک هستند ، بخواهیم تعداد زاویه ها را تعیین کنیم ، از فرمول زیر استفاده می کنیم.

                     2 ÷ (تعداد فاصله ها× تعداد نیم خط ها ) = تعداد زاویه ها

توجه : تعداد فاصله ها،از تعداد نیم خط ها یکی کم تر است.

مثال : در شکل روبرو چند زاویه وجود دارد؟

 

ارتفاع وارد بر وتر:

برای محاسبه ارتفاع وارد بر وتر ، می توانیم از فرمول زیر استفاده کنیم.

     وتر ÷ حاصل ضرب دو ضلع زاویه‏ ی قائمه= ارتفاع وارد بر وتر

مثال : اگر دو ضلع زاویه‏ی قائمه مثلث قائم الزاویه‏ای 5 و 12 س باشدووتر آن 15 س باشد. طول ارتفاع وارد بر وتر آن چقدر است؟

 همه فرمولهای هندسی ریاضی دبستان در یک عکس: 

همه فرمولهای هندسی ریاضی ششم دبستان

آزمون ورودی ریاضی پایه ششم

برای دریافت آزمون ورودی ریاضی پایه ششم  روی لینک زیر کلیک نمایید.  

http://s9.picofile.com/file/8269464192/%D8%A2_%D8%A7%D8%BA%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D9%86.pdf.html

pdf کتاب ریاضی ششم (چاپ جدید)

جهت دانلود pdf کتاب ریاضی ششم (چاپ جدید) روی لینک زیر کلیک نمایید  

http://s9.picofile.com/file/8268859934/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8_%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B6%DB%8C_%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87_%D8%B4%D8%B4%D9%85.pdf.html

کامنتهای راهنما و پاسخ تمرینات فصل هفتم ریاضی ششم (چاپ جدید)

جهت دانلود  کامنتهای راهنما و پاسخ تمرینات فصل هفتم ریاضی ششم روی لینک زیر کلیک نمایید 

http://s9.picofile.com/file/8268859634/Riazi_6_Fasl_7_.pdf.html

کامنتهای راهنما و پاسخ تمرینات فصل ششم ریاضی ششم (چاپ جدید)

جهت دانلود  کامنتهای راهنما و پاسخ تمرینات فصل ششم ریاضی ششم روی لینک زیر کلیک نمایید 

http://s9.picofile.com/file/8268859534/Riazi_6_Fasl_6_.pdf.html

کامنتهای راهنما و پاسخ تمرینات فصل پنجم ریاضی ششم (چاپ جدید)

جهت دانلود  کامنتهای راهنما و پاسخ تمرینات فصل پنجم ریاضی ششم روی لینک زیر کلیک نمایید 

http://s9.picofile.com/file/8268859434/Riazi_6_Fasl_5_.pdf.html

کامنتهای راهنما و پاسخ تمرینات فصل چهارم ریاضی ششم (چاپ جدید)

جهت دانلود  کامنتهای راهنما و پاسخ تمرینات فصل چهارم ریاضی ششم روی لینک زیر کلیک نمایید 

http://s8.picofile.com/file/8268859300/Riazi_6_Fasl_4_.pdf.html